|
The isolation of small Community-based training programs is, in
fact, a motivating factor behind the creation of the Committee for Alternative
Training & Education for Women (CATEW). CATEW groups together more than 20
grass roots organizations involved in women's training in Toronto.
The Committee recently received a grant from the Secretary of
State to investigate the need for stronger organizational ties at the local
level. Most of the participating organizations in the Committee are not
affiliated to any college and feel the need to pool their resources around such
issues as: innovative curriculum for women, fund-raising, program evaluation
and research, expansion of women's programs to other communities, etc.
Affiliation with a larger body, be it a women's college, a
women's training resource centre, a traditional college or a university, can
bring great benefits to staff and students alike. The larger institution, in
turn, can be invigorated by the fresh ideas such innovative projects bring.
Collaboration rather than competition, networking rather than
self-sufficiency, are the order of the day.
To improve the quality of women's learning, we must transform
the structures in which this learning takes place.
REFERENCES
Baker-Miller, Jean. Toward a New Psychology of Women.
Beacon Press, Boston, 1976.
Bartol, Kathryn, M. Male & Female Leaders in Small Work
Groups. Michigan State University, 1973.
Gilligan, Carol. In A Different Voice . Harvard
University Press, Cambridge, Mass., 1982.
Terry Dance is Director of Adult Education in a
community centre in Regent Park, Toronto. She is the originator of the STEP
program and Computers in the community which offer unemployed women full and
part-time training in microcomputer skills in a community setting. She is also
a founding member of "Immigrant Women into Electronics" and the "Committee for
Alternative Training and Education for Women." Terry is currently completing
her Masters in Adult Education and is a member of the Steering Committee of the
Toronto CCLOW.
FORMATION PROFESSIONNELLE POUR LES
FEMMES
L'auteure, qui est directrice de l'éducation des adultes
au centre communautaire de Régent Park, nous parle du programme
STEP, qu'elle a créé pour offrir des cours de formation en
informatique (microordinateurs), à temps plein et à temps partiel
à des femmes au chômage. Terry Dance voit dans ce programme
l'exemple d'un nouveau modèle de formation professionnel pour les
femmes: des programmes de petite envergure, organisés à
l'échelon local, dans un contexte informel et humain, qui
répondent aux besoins spéciaux des femmes.
Les points forts du programme? L'apprentissage se fait dans un
milieu non institutionnel, non menaçant. Les programmes sont souples:
plus de 20 cours, présentés en plusieurs catégories: 14
semaines, 7 semaines, 4 semaines, 12 heures et 6 heures d'études en
après-midi, en soirée, ou le samedi. Pas de pré requis
scolaires pour la plupart des cours; pas besoin d'avoir fini sa 13e
année ou de taper 50 mots à la minute. Les étudiantes sont
traitées en adulte; les classes sont petites, l'enseignement
personnalisé. Résultat? La demande a doublé depuis
l'automne; le taux de présence atteint en moyenne 90%; 91% des
étudiantes ont achevé leur programme avec succès à
la session d'automne et 90 à la session d'hiver. Comme Terry Dance
l'écrit: "Une petite structure décentralisée, donnant
à chacune l'occasion de participer à un processus collectif de
gestion et de décision convient bien aux femmes.
...suite de la page 16
notre compréhension des relations affectives, notre
connaissance des émotions de nos adversaires et notre capacité de
nous organiser malgré les distances. Toutefois, nos domaines
d'intérêt deviennent de plus en plus complexes, reflétant
ainsi la nature de notre société post-industrielle. C'est
pourquoi nous devons développer une méthode et des
compétences pour utiliser efficacement le temps où nous sommes
ensemble. Nous n'avons pas de temps à perdre; il nous reste trop de
choses à accomplir.
Article reproduit avec la permission de Communiq'elles,
novembre 1984. |