THE CEDAR GLEN
DECLARATION

Statistics indicate that one out of every five Canadian women has completed less than a grade nine education. By Unesco's definition, these women are considered function- ally illiterate. This means that one in five Canadian women has difficulty reading the daily newspaper, deciphering the instructions on a job application or understanding a note which a child may bring home from school. Women who have reading and writing difficulties are effectively blocked from full participation in most aspects of society.

Currently, despite the scope of the problem, there is no written federal government policy to respond to the problem of adult illiteracy, although the 1986 speech from the throne alluded to federal initiatives in this area. In response to this initiative, a coalition of ten national organizations concerned with literacy met in December and January at Cedar Glen, a conference centre north of Toronto, to develop a policy statement on literacy. CCLOW, represented by our president, Martha Colquhoun, and national office staff member, Gladys Watson, participated in this endeavor and assisted in creating the Cedar Glen Declaration. The complete text of the declaration is presented here.»

Les statistiques montrent qu'une Canadienne sur cinq n'a même pas le niveau scolaire de fin de neuvième année. D'après l'UNESCO, ces femmes sont techniquement analphabètes. En d'autres termes, une Canadienne sur cinq éprouve des difficultés à lire le journal, à déchiffrer une demande d'emploi ou à comprendre une note que leur enfant leur rapporte de l'école. Les femmes qui ont des difficultés à lire et à écrire sont vraiment empêchées de participer pleinement à la plupart des activités de la société.

Malgré l'ampleur du problème, il n'existe à l'heure actuelle aucune politique écrite du gouvernement fédéral répondant au problème de l'analphabétisme chez les adultes, bien que dans le discours du trône 1986 allusion était faite aux mesures que le Fédéral comptait prendre dans ce domaine. En réponse à cette initiative, dix organisations nationales, que préoccupe l'alphabétisation, se sont rencontrées en janvier et décembre à Cedar Glen, centre de conférence situé près de Toronto, pour élaborer une déclaration de principe sur le sujet.

Le CCPEF, que représentaient notre présidente Martha Colquhoun et Gladys Watson, membre du personnel du bureau national, ont participé à l'entreprise et ont aidé à la conception de la Déclaration de Cedar Glen. Voici le texte intégral de la déclaration.»

LA DÉCLARATION
DE CEDAR GLEN



Back Contents Next