Women's Ways of Knowing:
Significant New Research on Women's Cognitive Development
BY JOAN MCLAREN
Feminists have long
contended that women learn differently than men and have special learning needs
which the education system by and large fails to address. The groundbreaking
research carried out and reported by Mary Field Belenky, Blythe McVicker
Clinchy, Nancy Rule Goldberger, and Jill Mattuck Tarule in their book,
Women's Ways of Knowing, (New York: Basic Books, 1986) validates this
contention. In it they set out a theoretical structure of women's cognitive
development along with proposals for practices to help women develop their
intellectual capacities.
Girls and women have more difficulty than boys and men in
asserting their authority or in gaining respect for their minds and ideas.
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The study, begun in the late 1970s, was initiated to find out
why traditional education and clinical services fail to adequately serve the
needs of women. Previous research indicated that "girls and women have more
difficulty than boys and men in asserting their authority or considering
themselves as authorities, ... in expressing themselves in public so that
others will listen, ... in gaining respect of others for their minds and ideas,
... and in fully utilizing their capabilities and training in the world of
work" (p.5). Women often feel unheard even when they know that their ideas are
valuable. Historical and cultural definitions of femininity are at the root of
such difficulties; for example, "that women, like children, should be seen and
not heard" (p.5).
Les méthodes
d'apprentissage des femmes
PAR JOAN
MCLAREN
Women's Ways of
Knowing est un livre de Mary Field Belenky, Blythe McVicker
Clinchy, Nancy Rule Goldberg et Jill Mattuck Tarule. Leur ouvrage se fonde sur
le principe que les femmes n'apprennent pas de la même façon que
les hommes et qu'elles ont des besoins autres en matière
d'éducation, besoins auxquels le système d'enseignement n'a pas
répondu. Les auteures élaborent une structure théorique du
développement cognitif des femmes et proposent des méthodes pour
aider les femmes à perfectionner leurs compétences
intellectuelles. Les auteures ont étudié le cas de 135 femmes de
tous les âges, d'origine ethnique et de classe sociale
différentes. Parmi ces femmes, 90 venaient d'établissements
scolaires classiques et 45 n'en faisaient pas partie. Elles ont
déterminé qu'il y a cinq étapes dans le
développement intellectuel de la femme : le silence, étape
au cours de laquelle les femmes se sentent dépendantes de
l'autorité extérieure; le savoir reçu, étape
au cours de laquelle les femmes se sentent en mesure de recevoir des
connaissances de la part de l'autorité extérieure; le savoir
subjectif, étape où le savoir est perçu comme
personnel et subjectif; le savoir de procédure, étape
où les femmes s'investissent dans l'acquisition de connaissances ou dans
la communication de savoir; et le savoir acquis, où elles se
perçoivent comme créatrices de savoir et où elles
considèrent toute connaissance comme faisant partie d'un contexte.
Les auteures recommandent des façons
d'intégrer ce processus d'apprentissage dans notre système
d'enseignement et pressent tous les éducateurs et éducatrices de
tenir compte de ces données quand ils et elles enseignent. S'instruire
deviendrait alors pour tout le monde une expérience plus attirante et
plus productive. |
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