Women's Ways of Knowing:
Significant New Research on
Women's Cognitive Development

BY JOAN MCLAREN

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Feminists have long contended that women learn differently than men and have special learning needs which the education system by and large fails to address. The groundbreaking research carried out and reported by Mary Field Belenky, Blythe McVicker Clinchy, Nancy Rule Goldberger, and Jill Mattuck Tarule in their book, Women's Ways of Knowing, (New York: Basic Books, 1986) validates this contention. In it they set out a theoretical structure of women's cognitive development along with proposals for practices to help women develop their intellectual capacities.

Girls and women have more difficulty than boys and men in asserting their authority or in gaining respect for their minds and ideas.


The study, begun in the late 1970s, was initiated to find out why traditional education and clinical services fail to adequately serve the needs of women. Previous research indicated that "girls and women have more difficulty than boys and men in asserting their authority or considering themselves as authorities, ... in expressing themselves in public so that others will listen, ... in gaining respect of others for their minds and ideas, ... and in fully utilizing their capabilities and training in the world of work" (p.5). Women often feel unheard even when they know that their ideas are valuable. Historical and cultural definitions of femininity are at the root of such difficulties; for example, "that women, like children, should be seen and not heard" (p.5).



Les méthodes d'apprentissage des femmes

PAR JOAN MCLAREN

Women's Ways of Knowing est un livre de Mary Field Belenky, Blythe McVicker Clinchy, Nancy Rule Goldberg et Jill Mattuck Tarule. Leur ouvrage se fonde sur le principe que les femmes n'apprennent pas de la même façon que les hommes et qu'elles ont des besoins autres en matière d'éducation, besoins auxquels le système d'enseignement n'a pas répondu. Les auteures élaborent une structure théorique du développement cognitif des femmes et proposent des méthodes pour aider les femmes à perfectionner leurs compétences intellectuelles. Les auteures ont étudié le cas de 135 femmes de tous les âges, d'origine ethnique et de classe sociale différentes. Parmi ces femmes, 90 venaient d'établissements scolaires classiques et 45 n'en faisaient pas partie. Elles ont déterminé qu'il y a cinq étapes dans le développement intellectuel de la femme : le silence, étape au cours de laquelle les femmes se sentent dépendantes de l'autorité extérieure; le savoir reçu, étape au cours de laquelle les femmes se sentent en mesure de recevoir des connaissances de la part de l'autorité extérieure; le savoir subjectif, étape où le savoir est perçu comme personnel et subjectif; le savoir de procédure, étape où les femmes s'investissent dans l'acquisition de connaissances ou dans la communication de savoir; et le savoir acquis, où elles se perçoivent comme créatrices de savoir et où elles considèrent toute connaissance comme faisant partie d'un contexte.

Les auteures recommandent des façons d'intégrer ce processus d'apprentissage dans notre système d'enseignement et pressent tous les éducateurs et éducatrices de tenir compte de ces données quand ils et elles enseignent. S'instruire deviendrait alors pour tout le monde une expérience plus attirante et plus productive.



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