Un programme-modèle

PAR SYLVIA ASH, HELEN KING, DOROTHY ROBBINS, GLADYS WATSON ET QUELQUES PARTICIPANTS

En novembre 1987, le CCPEF de Terre-Neuve, en collaboration avec l'Association of Lifelong Learning (la succursale à Saint-Jean de l'Association de Terre-Neuve et du Labrador pour l'éducation des adultes) lançait le programme WISE (Les femmes ou comment trouver un bon emploi). Il s'agit d'un programme de recyclage novateur qui offre une formation et un service d'orientation aux femmes qui se mettent ou recommencent à travailler dans la main-d'oeuvre rémunérée ou celles qui ont besoin d'acquérir de nouvelles compétences pour changer de cap professionel. Depuis sa création, le programme a connu un vif succès auprès des participantes et auprès des quelque 500 femmes qui voudraient le suivre. Dans cet article, on analyse le programme sous plusieurs angles en se demandant pourquoi celui-ci remporte un grand succès et en faisant des prévisions pour l'avenir. Y donnent leur opinion des femmes qui ont participé au programme, le personnel et des bénévoles. Les participantes se disent surprises d'avoir trouvé un programme qui leur permette d'explorer d'autres débouchés professionnels et fournisse des services d'appui, dont garde des enfants et transport. Le programme donne espoir et confiance en elles-mêmes aux femmes et leur fait prendre conscience des ressources et des possibilités existant dans la collectivité. Les premières subventions, accordées par la Commission de l'Emploi et de l'Immigration Canada - Programme Innovation - seront renouvelées en octobre 1989. Les normes qui régissent le financement de l'éducation et de la formation au Canada doivent être modifiées pour répondre aux besoins de ce programme et d'autres destinés au recyclage des femmes.


THE BRIDGING PROGRAM MODEL

WISE offers an individualized approach to training, needs assessment, and skill development in an environment designed to reduce the barriers to women's participation. It encompasses the development of problem-solving and goal-setting skills, and the development of support systems to facilitate the transition to further training and/or successful employment.

The most innovative aspects of the WISE project are the bridging and flexibility of the training process. The project design incorporates learning modules, transferrable skills, computer assisted learning, contract learning, and small group learning. The program includes: individual assessment, individual counselling, individual and group career exploration, vocational planning, pre-technical and trades bridging, work observation stations, some academic upgrading, and introduction to computer operations. All modules and components, with the exception of the work observation stations, are located on one site and are supplemented by support and advocacy. Participants receive financial assistance equal to the provincial minimum wage rate, financial support for child care, and transportation services for children (and participants when possible). The staff team includes a co-ordinator, a counsellor, two instructors, an administrative assistant, and a van driver. The van driver provides transportation for participants' children from the WISE program to and from their respective schools and daycare programs.

Despite the fact that WISE has advertised only twice in the local newspaper and has the financial capacity to accommodate only twenty-five women at a time, over five hundred women have attended the WISE information sessions. Applicants attend an initial counselling session where an assessment is completed. The selection of appropriate candidates is determined by the counsellor and co-ordinator. WISE has had four intakes of participants since February 1988 when the program began.



Back Contents Next