Nicaragua: une experience eclairante
par Jacquie Buncel et Jo Lampert

L'été dernier, quatre hommes et douze femmes, qui forment The Canadian Light Brigade, se sont rendus au Nicaragua pour installer à l'école primaire Luis Alfonso Velasquez un système d'éclairage. Pendant leur séjour, ils ont beaucoup appris sur l'enseignement, ils ont visité des écoles, des usines, des coopératives de travailleurs et ont habité dans des familles du pays. Cinquante pour rent de la population nicaraguayenne se compose de mères célibataires. De nombreux hommes font la guerre avec les Contras (qui jusqu'à présent a fait 52 000 morts dans les troupes), mais il y en a aussi beaucoup qui ont abandonné leur famille. Les femmes sont fortes, indépendantes, moins réprimées d'une certaine façon que les Canadienne. À l'une coopérative de travailleurs, bien gérée, une ambiance gaie régnait. À l'usine, toutefois, les femmes travaillent huit heures par jour dans des conditions très pénibles pour la somme de 0,60$. Nous avons aussi visité Les mères des héros et des martyrs Révolution, où le tribut en vies humaines payé à la guerre était évident. Notre tâche comprenait entre autres l'installation d'un système d'éclairage, le nettoyage des installations sanitaires, peindre des tableaux et réparer des toits. Nous avons maintenu des relations de coopération et de communauté dans une optique féministe et nous avons été ravies de voir que tout se passait pour le mieux. Le dernier jour de notre séjour, c'est avec une grande joie que nous avons assisté à l'illumination de l'école et que nous avons entendu les enseignants parler d'acte de solidarité entre le Canada et le Nicaragua.

Pour obtenir de plus amples renseignements sure Canadian Action for Nicaragua, téléphoner au (416) 534-1766.

Jacquie Buncel étudie l'éducation des adultes et Jes études de la femme à l'Institut d'Études pédagogiques de l'Ontario.

Jo Lampert enseigne l'anglais au Collège Seneca à Toronto.


An Illuminating Education in Nicaragua


BY JACQUIE BUNCEL AND JO LAMPERT

The Canadian Light Brigade is a group of sixteen people, four men and twelve women, who went - to Nicaragua this past summer as a work-study group. The main project of this brigade was to install lighting in the Luis Alfonso Valesquez primary school in Managua in an act of solidarity. While there, the brigade visited with many groups across the country and lived with families in the barrio (neighborhood).

Being part of the Canadian Light Brigade was both a political and personal experience for us. We came back deeply affected and changed personally. We had seen and lived for a brief period of time with people who knew from experience that commitment and conviction can make revolutionary change.

image
An earthquake-shattered building in downtown Managua.

One of the reasons for the success of our brigade was the extensive amount of pre-planning we did. We formed sub-committees to deal with orientation and with fund-raising, and both became crucial to us as our trip got closer. We needed to raise $15,000 for materials and to do so we held dances, sold t-shirts and had a rummage sale. We spent an orientation retreat weekend comparing our values and discussing the way our group would function under pressure. This prepared us for the stresses we later felt. In Managua we joked about 'not letting go of the rope', the metaphor that emerged to represent the solid bond that had developed between us, and our very real and healthy dependence on each other.

The process of a natural emergence of leadership within the group was interesting and unpredictable. Originally, Canadian Action for Nicaragua directed our selection of a coordinator and interpreter. The group was not entirely comfortable with this style of leadership because as a brigade mostly of women, we had learned to question in our own lives this kind of hierarchical structure and felt that we could probably share responsibility without assigning authority. Ironically, our leader dropped out of the group just as things were getting underway in Nicaragua, and we decided not to vote in a new coordinator. As a result, leaders started to emerge according to their abilities, and we found that there was very little conflict within the group and no resentment of authority. This unexpected confirmation of our theories of cooperative leadership pleased and excited us.



Back Contents Next