Education and Women in the Media:
The Australian Context


by Julie James Bailey

Women TV
journalists
get interviews
against
extraordinary
odds, only to
be told that
their hair is
out of place.

The media affects us all. "Media education" encompasses education about the media, embracing theoretical courses which examine what the media is presenting to an audience and the effect that that might be having on a viewer, listener or reader; and education for the media, which teaches students how to get those stories, images and sounds so that they can work in the media.

The Australian Media
Australia has twelve daily newspapers, including two national papers. Traditionally, newspapers have trained their own journalists as cadets who then move through the salary grades negotiated by the union. Of the twelve editors of daily newspapers, one is a woman.

The Australian Broadcasting Corporation has five full-time radio services and one television service, with radio and television studios in each state. There has been one woman chair of the board in the history of the ABC, no female managing director, and, of seven government-appointed current board members, three are women. The ABC employs 5,300 staff, 39 percent of whom are women.

The Special Broadcasting Service has a growing national radio and television network, with offices in Sydney and Melbourne (1). There has never been a female chair of the SBS board and of the five government- appointed directors, one is a woman. There has never been a female managing director, and of 39 senior positions, only five are held by women.

There are 148 commercial radio stations in Australia, with no statistics on the number of women employed though the Federation of Australian Radio Broadcasters suggests that there are nine or ten women station managers. There are very few prime-time women announcers in the capital cities; women's voices tend to be used to read traffic and weather reports.

Australia has 45 commercial television stations. No gender statistics are kept for the industry, though the Encore Directory to the Film and Television Industry lists only one woman station manager out of 34, no women chief executives, and only three of 54 other executives-a program coordinator, a traffic manager, and a director of publicity.

L'éducation et les femmes dans les médias: le contexte australien
par Julie James Bailey

La nature de production de masse de l'industrie de l'imprimé, de la radio et de la télévision a voulu que les gens se forment sur le terrain et gravissent les échelons à force de travail. Toutefois, les femmes ont toujours été tenues à l'écart des postes de niveau d'entrée, sauf dans les emplois de secrétariat et de recherches, ou dans le secteur du maquillage et des costumes, qui sont de toute façon sans issue.

L'éducation a changé les choses. L'École nationale du film, de la télévision et de la radio a ouvert aux femmes de nouveaux débouchés. Elles peuvent y apprendre des métiers techniques, ce qui leur donne la chance d'être metteurs en scène ou productrices. Il existe aussi des cours du niveau secondaire sur la théorie et la pratique cinématographiques, mais les deux domaines sont souvent mal intégrés, ce qui crée des difficultés aux élèves qui s'intéressent aux deux sujets. La théorie cinématographique féministe exerce une influence de plus en plus grande, mais il faut encore la traduire dans une langue que les praticiens comprennent pour qu'elle soit davantage pertinente sur le plan pratique.

La critique du contenu a joué un rôle beaucoup plus utile pour modifier la façon dont les femmes sont dépeintes dans les médias et le rôle qu'elles y jouent. En fait, une agence de publicité novatrice s'est appuyée sur les résultats de ces recherches pour convaincre la Australienn Meat and Livestock Company de changer sa campagne publicitaire.

Il est également important que les femmes se plaignent de la façon dont elles sont dépeintes pour faire comprendre aux décideurs ce qu'elles veulent voir et entendre.



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