Design and Information Technology in the
Elementary Classroom

BY SHEILA RHODES

It is our obligation as educators to prepare our students with the skills and attitudes they will need to be responsible and productive citizens. Curriculum needs to be modified and made more appropriate for today, when the integration of technology into society is far more visible than in the past. In this ever changing world, students must learn about new technology, how it will affect their lives and how to use it to their best advantage.

Whenever major change is expected, it is critical to ensure that there is adequate support for the individuals involved.

In the Board of Education for the City of York, we are actively pursuing approaches that address the need for technologically aware pupils. Students from Kindergarten to the Ontario Academic Credit (previously grade 13) level are involved in programs that are both relevant and participatory and involve using and learning about technologies. Two major strands that have emerged are Design Technology and Information Technology.

Design Technology can be viewed as creative problem solving. The components of design education lend themselves to an infinite number of solutions to the same problem and produce concrete results by which the student draws on previously gained knowledge to develop new ideas. Students come to view difficulties as new opportunities, not disappointments.
Few situations presently found in schools allow for this type of flexibility.

Information Technology allows students to grasp a working familiarity with technologies that handle data and information. It focuses on using microprocessor-based equipment; on using text, graphics, and video or audio equipment. Skills for using simple information technologies are developed in the lower grades and the program becomes fully integrated into curriculum with greater sophistication (1).

Curriculum Applications

The introduction of these programs and new technologies, such as the widespread use of computers, has had a major impact on the classroom learning environment. Teachers have been "expected to integrate these technologies into their curriculum and to develop diverse teaching strategies appropriate for today's world.

Informatique et techniques de conception au niveau élémentaire

PAR SHEILA RHODES

Les enseignant(e)s qui élaborent les programmes d'étude au Conseil scolaire de la municipalité de York ne perdent pas de vue qu'il faut former des élèves ayant des connaissances techniques, surtout en informatique et en techniques de conception. Le fait de présenter ces techniques à partir du niveau élémentaire à des répercussions des sur le milieu d'apprentissage en classe. Des lignes directrices sur les ressources et des unités thématiques dans le cadre des programmes-cadres ont été préparées pour aider les enseignant(e)s à intégrer ces techniques dans leurs cours. Quatre informaticiennes aident les enseignants du jardin d'enfants, dont beaucoup sont des femmes, à se familiariser avec les nouvelles techniques.

Des élèves et des enseignant(e)s visitent aussi le Centre de conception du conseil scolaire de York. Ce projet met en rapport des enseignant(e) qui enseignent avec d'autres qui n'enseignent pas et avec des spécialistes en technologie pour concevoir des programmes d'études. Au centre les trois membres du personnel sont des femmes, qui jouent aussi le rôle de modèles à imiter.

Le succès de ce programme au conseil scolaire de York tient beaucoup au perfectionnement professionnel du personnel. Sheila Rhodes a mis au point un cours technique de onze semaines n'ouvrant pas droit à un crédit a l'intention des enseignant(e)s de l'élémentaire pour que ces derniers acquièrent les connaissances nécessaires pour créer leurs propres programmes. Ce programme aident beaucoup de femmes à surmonter le découragement que déclenchaient en elles les sujets techniques pendant leurs études et elles tirent parti de l'enthousiasme et de l'appui des animatrices des ateliers.



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