Literacy for Whom?
Women with Disabilities Marginalized


BY DIANE DRIEDGER AND APRIL D'AUBIN

Disabled people,
particularly
disabled women,
need specific
consideration
within the
learner
population.

Almost half of the people with disabilities in Canada are illiterate, and even greater numbers are illiterate in the developing regions of the world. Disabled women are less likely to be literate than disabled men.

The United Nations International Literacy Year, 1990, has spurred much discussion on literacy issues. Articles focus on topics such as: the definition of literacy, the value assumptions underlying literacy campaigns, why literacy is important, programming components, the social benefits of literacy, and enhancing literacy skills at various stages in the life cycle. These address the important questions of what, when, where, and why, but consideration also needs to be given to whom. Those with low literacy skills are not a homogeneous group. Disabled people, particularly disabled women, need specific consideration within the learner population. Literacy is both a gender issue and a disability issue.

It is readily apparent that disabled people are forgotten when literacy is examined by mainstream researchers. For example, Broken Words, the Southam News Report on Literacy in Canada, did not look at people in chronic care institutions or nursing homes when calculating the numbers of people who cannot read in this country (1). The World Charter on Education for All, the mission statement for International Literacy Year, mentions disabled people only once. Disabled activists reported that major international conferences on literacy, such as ' the UN World Conference on Education for All, also failed to address the needs of disabled people in a meaningful way.

L'alphabétisation, pour qui?
La marginalisation des femmes handicapées

PAR DIANE DRIEDGER ET APRIL D'AUBIN

En raison du sexisme et de la discrimination qu'engendre un handicap, les apprenantes handicapés se heurtent à des problèmes uniques. Très souvent, les personnes s'occupant d'alphabétisation ne tiennent pas compte des problèmes qui se posent à ces apprenantes. Ainsi, a la conférence internationale des Nations unies s'intitulant "L'éducation pour tous" on ne s'est pas penchés de façon satisfaisante sur les besoins des personnes handicapées. Les femmes handicapées se butent à une multitude d'obstacles (édifices inaccessibles, attitudes négatives, confiance aveugle au modèle médical, entre autres) qui les empêchent, en particulier dans les pays en voie de développement, d'acquérir des compétences fondamentales.

Cet article retrace les expériences de femmes handicapées vivant dans différents pays, Trinité, le Salvador, le Pakistan, l'Ouganda et les États-Unis. Dans le domaine de l'éducation, les inquiétudes sont différentes selon l'handicap. Comme d'autres groupes linguistiques, les malentendants se battent pour exercer un contrôle plus grand sur l'éducation des leurs. Les personnes éprouvant des difficultés d'apprentissage luttent pour que leur handicap ne soit pas médicalisé. Les personnes classés parmi les handicapés mentaux rejettent le legs laisse par les institutions et s'insurgent contre les maigres chances d'apprentissage existant dans ces établissements.

Si on les éduque, les femmes handicapées du monde entier peuvent s'épanouir pleinement et participer activement à la vie de la société.



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