Literacy for
Whom? Women with Disabilities Marginalized
BY DIANE DRIEDGER AND
APRIL D'AUBIN
Disabled people, particularly disabled women, need
specific consideration within the learner population.
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Almost half of the people
with disabilities in Canada are illiterate, and even greater numbers are
illiterate in the developing regions of the world. Disabled women are less
likely to be literate than disabled men.
The United Nations International Literacy Year, 1990, has
spurred much discussion on literacy issues. Articles focus on topics such as:
the definition of literacy, the value assumptions underlying literacy
campaigns, why literacy is important, programming components, the social
benefits of literacy, and enhancing literacy skills at various stages in the
life cycle. These address the important questions of what, when, where, and
why, but consideration also needs to be given to whom. Those with low literacy
skills are not a homogeneous group. Disabled people, particularly disabled
women, need specific consideration within the learner population. Literacy is
both a gender issue and a disability issue.
It is readily apparent that disabled people are forgotten when
literacy is examined by mainstream researchers. For example, Broken
Words, the Southam News Report on Literacy in Canada, did not look at
people in chronic care institutions or nursing homes when calculating the
numbers of people who cannot read in this country (1). The World Charter on
Education for All, the mission statement for International Literacy Year,
mentions disabled people only once. Disabled activists reported that major
international conferences on literacy, such as ' the UN World Conference on
Education for All, also failed to address the needs of disabled people in a
meaningful way.
L'alphabétisation, pour qui? La marginalisation des femmes
handicapées
PAR DIANE
DRIEDGER ET APRIL D'AUBIN
En raison du sexisme et de la discrimination qu'engendre
un handicap, les apprenantes handicapés se heurtent à des
problèmes uniques. Très souvent, les personnes s'occupant
d'alphabétisation ne tiennent pas compte des problèmes qui se
posent à ces apprenantes. Ainsi, a la conférence internationale
des Nations unies s'intitulant "L'éducation pour tous" on ne s'est pas
penchés de façon satisfaisante sur les besoins des personnes
handicapées. Les femmes handicapées se butent à une
multitude d'obstacles (édifices inaccessibles, attitudes
négatives, confiance aveugle au modèle médical, entre
autres) qui les empêchent, en particulier dans les pays en voie de
développement, d'acquérir des compétences fondamentales.
Cet article retrace les expériences de femmes
handicapées vivant dans différents pays, Trinité, le
Salvador, le Pakistan, l'Ouganda et les États-Unis. Dans le domaine de
l'éducation, les inquiétudes sont différentes selon
l'handicap. Comme d'autres groupes linguistiques, les malentendants se battent
pour exercer un contrôle plus grand sur l'éducation des leurs. Les
personnes éprouvant des difficultés d'apprentissage luttent pour
que leur handicap ne soit pas médicalisé. Les personnes
classés parmi les handicapés mentaux rejettent le legs laisse par
les institutions et s'insurgent contre les maigres chances d'apprentissage
existant dans ces établissements.
Si on les éduque, les femmes handicapées du
monde entier peuvent s'épanouir pleinement et participer activement
à la vie de la société. |
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