A Chip on Her
Shoulder?: New Technologies, Gender, and In/Equity
by Sexed Têtes Collective (in
this con/text: Mary Bryson and Suzanne de Castell)
The women say they have a concern for strategy and
tactics. ... Their favourite weapons are portable. ... The women say that, with
the world full of noise, they see themselves as already in possession of the
industrial complexes. They are in the factories aerodromes radio stations. They
have control of communications. They have taken possession of aeronautical
electronic ballistic data-processing factories. They are in the foundries tall
furnaces navy yards arsenals refineries distilleries. They have taken
possession of pumps presses levers rolling-mills winches pulleys turbines
pneumatic drills arcs blow-lamps. They say that they envisage themselves acting
with strength and happiness. They say that they hear themselves shout and sing,
Let the sun shine/the world is ours. (Monique Wittig, Les Guerilleres)
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In the second year of a
university-based tenure-track job, I was in charge of a large-scale research
project ($150,000+) looking at how female elementary school teachers modified
(or didn't) their practices in relation to the implementation of new
technologies. A large group of teachers, students, and faculty had convened at
the university for hardware and software demonstrations by representatives of
the "major vendors." Despite my senior institutional status as "principal
investigator," I noticed "from the word go" that the reps directed all
of their attention to the male participants. "So what's new?" I mused frothing
in a very familiar silent anger.
"They say that they hear
themselves shout and sing, Let the sun shine/the world is
ours." |
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A white male rep began his presentation by recounting a story
about a so-called "old native woman" and the marvel of her composing a grocery
list using a word processor. I found the story patronizing, racist, and
completely unsuitable for the context. At the end of the day, in a one-to-one
chat, I told him that I found the story "problematic," and that it had really
interfered with my ability to judge his product. The rep was, well, completely
livid. He told me in no uncertain terms that I "had no business sharing my
opinion with him," and that he had "never heard such garbage."
Nouvelles technologies, hommes et
femmes, et in/équité par Mary Bryson et Suzanne
de Castell
Les femmes vivent en étroite relation avec les
technologies et pourtant on les dépeint toujours comme ne pouvant y
avoir recours: technophobiques. Nous affirmons que les mesures pratiques prises
pour parvenir à l'équité des sexes a visé
jusqu'à présent à rectifier l'attitude des
étudiantes et leur rapport avec les technologies et n'a pas remis en
question la masculinité prétendue des technologies.
Parmi ces méthodes citons, la resocialisation des
femmes et des filles; une réorganisation de la pédagogie et des
programmes d'études conformément aux modes d'apprentissage des
femmes; et un refus d'admettre que la technologie est avant tout
considéré comme masculine et par conséquent
contre-indiqué à l'habilitation des femmes.
Toutefois, dans les théories post-modernistes, le
sexe est complètement aboli, étant donné que les
dichotomies explosent, les méthodes sont modifiées, les
rôles et les règles renversés, les positions et les
orientations interverties. Les technologies peuvent prendre de nouvelles formes
et fonctions au sein de relations et de méthodes sociales
repensées. Le post-modernisme affirme aussi que les compétences
techniques ne sont pas l'apanage des hommes, mais que ces derniers les
possèdent en raison de leur statut privilégié dans les
écoles et les institutions. Depuis des générations, on ne
comprend pas que l'acquisition de compétences techniques n'est pas le
plus gros problème des femmes, au contraire. Pour de nombreuses femmes,
le prix à payer pour se doter de ces compétences est trop
élevé. Nous ne pouvons plus séparer les connaissances et
les compétences à acquérir des relations sociales qui,
elles, déterminent et façonnent les vraies méthodes
d'enseignement et d'apprentissage. |
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