A Chip on Her Shoulder?: New Technologies, Gender, and In/Equity


by Sexed Têtes Collective
(in this con/text: Mary Bryson and Suzanne de Castell)

The women say they have a concern for strategy and tactics. ... Their favourite weapons are portable. ... The women say that, with the world full of noise, they see themselves as already in possession of the industrial complexes. They are in the factories aerodromes radio stations. They have control of communications. They have taken possession of aeronautical electronic ballistic data-processing factories. They are in the foundries tall furnaces navy yards arsenals refineries distilleries. They have taken possession of pumps presses levers rolling-mills winches pulleys turbines pneumatic drills arcs blow-lamps. They say that they envisage themselves acting with strength and happiness. They say that they hear themselves shout and sing, Let the sun shine/the world is ours. (Monique Wittig, Les Guerilleres)

In the second year of a university-based tenure-track job, I was in charge of a large-scale research project ($150,000+) looking at how female elementary school teachers modified (or didn't) their practices in relation to the implementation of new technologies. A large group of teachers, students, and faculty had convened at the university for hardware and software demonstrations by representatives of the "major vendors." Despite my senior institutional status as "principal investigator," I noticed "from the word go" that the reps directed all of their attention to the male participants. "So what's new?" I mused frothing in a very familiar silent anger.

"They say that
they hear
themselves
shout and
sing, Let the
sun shine/the
world is
ours."

A white male rep began his presentation by recounting a story about a so-called "old native woman" and the marvel of her composing a grocery list using a word processor. I found the story patronizing, racist, and completely unsuitable for the context. At the end of the day, in a one-to-one chat, I told him that I found the story "problematic," and that it had really interfered with my ability to judge his product. The rep was, well, completely livid. He told me in no uncertain terms that I "had no business sharing my opinion with him," and that he had "never heard such garbage."

Nouvelles technologies, hommes et femmes, et in/équité
par Mary Bryson et Suzanne de Castell

Les femmes vivent en étroite relation avec les technologies et pourtant on les dépeint toujours comme ne pouvant y avoir recours: technophobiques. Nous affirmons que les mesures pratiques prises pour parvenir à l'équité des sexes a visé jusqu'à présent à rectifier l'attitude des étudiantes et leur rapport avec les technologies et n'a pas remis en question la masculinité prétendue des technologies.

Parmi ces méthodes citons, la resocialisation des femmes et des filles; une réorganisation de la pédagogie et des programmes d'études conformément aux modes d'apprentissage des femmes; et un refus d'admettre que la technologie est avant tout considéré comme masculine et par conséquent contre-indiqué à l'habilitation des femmes.

Toutefois, dans les théories post-modernistes, le sexe est complètement aboli, étant donné que les dichotomies explosent, les méthodes sont modifiées, les rôles et les règles renversés, les positions et les orientations interverties. Les technologies peuvent prendre de nouvelles formes et fonctions au sein de relations et de méthodes sociales repensées. Le post-modernisme affirme aussi que les compétences techniques ne sont pas l'apanage des hommes, mais que ces derniers les possèdent en raison de leur statut privilégié dans les écoles et les institutions. Depuis des générations, on ne comprend pas que l'acquisition de compétences techniques n'est pas le plus gros problème des femmes, au contraire. Pour de nombreuses femmes, le prix à payer pour se doter de ces compétences est trop élevé. Nous ne pouvons plus séparer les connaissances et les compétences à acquérir des relations sociales qui, elles, déterminent et façonnent les vraies méthodes d'enseignement et d'apprentissage.



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