Employment Access for Persons with Disabilities
by Mala Naraine

Most recent figures from Statistics Canada reveal 52.2% of the Country's working-age disabled remains unemployed.’’1 Although this figure is recent, the inequity it implies is not. Historically, persons with disabilities have been discriminated against through systemic practices and policies in employment. Employment Equity legislation has created some awareness of this inequity but an awareness that inequities exist is not sufficient to implement change.

As a person with low vision, I share disillusionment from my experience with seeking employment. I believe that, as a group, people with disabilities are denied equal access to employment. And because they are denied employment, the resources and skills of this group remain untapped.

Employers and potential employees with disabilities rarely have direct contact.

Background

Persons with disabilities were identified as a designated group in The Royal Commission Report: Equality in Employment, but their access needs have not been adequately addressed.2 like members of the other designated groups (women, aboriginal people and visible minorities), persons with disabilities can face double or triple oppression. However, persons with disabilities also experience alienation because of employers' discomfort with and lack of awareness of appropriate accommodation needs.

The alienation felt by persons with disabilities parallels the frustration employers experience in their effort to attract potential employees. Current recruitment strategies and outreach programs implemented by employers often do not result in the hiring of qualified persons with disabilities.

To date, employment related services available to persons with disabilities involve intervention by government, or by private employment or disability agencies. Employers and potential employees with disabilities rarely have direct contact. Not having a direct link to employers results in dis-empowering job seekers and perpetuates employers' erroneous attitudes towards persons with disabilities.

L'accès a l'emploi chez les personnes handicapées
par Mala Naraine

L'aliénation que ressentent les personnes handicapées correspond dans certains cas à la frustration qu'éprouvent des employeurs pour attirer des employés. Les méthodes actuelles de recrutement et les programmes de rayonnement ne permettent souvent pas d'embaucher des personnes handicapées qualifiées.

À l'heure actuelle, le gouvernement, les agences de placement privées ou les organismes d'emploi pour les personnes handicapées interviennent dans les services relatifs à l'emploi, ce qui tient à l'écart les personnes à la recherche d'un emploi et perpétue chez les employeurs une idée erronée, à savoir que les personnes handicapées ne sont pas disponible, ne sont pas en mesure d'effectuer le travail ou ne possèdent pas les compétences nécessaires.

J'ai interrogé deux personnes handicapées qui recherchaient un emploi. D'après elles, les obstacles sont les suivants: manque de sensibilisation en ce qui concerne la prestation de services ou la mise à la disposition d'installations adéquates, manque de confidentialité (recours a une tierce personne pour transmettre les renseignements ou à un interprète par signes) et accès à l'information difficile. Autres obstacles: lieux de travail inaccessible, éducation ou formation inadéquates (dans la mesure où beaucoup d'écoles et de programmes sont inaccessibles) et appui inadapté des agences de placement ou des organismes de placement des personnes handicapées.

Il existe toutefois une solution à ces problèmes : l'installation d'un réseau national de communication, ce qui permettrait aux employeurs et aux employés d'être en contact direct. Grâce à ce réseau, les chercheurs d'emploi pourraient obtenir des renseignements sur les employeurs et ces derniers pourraient trouver des candidats.



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