Joy and Power


"I Would Emphasize the Joy of Science"
An Interview with Ursula Franklin


by Jan Clarke

I would
emphasize
the joy of
science, the
pleasure of
doing it, the
sheer shared
fun when
suddenly
something
works or
becomes
clear.

Ursula Franklin is well known for her interest in the social impact of technology. In her distinguished career as an experimental physicist and professor at the University of Toronto, she has influenced many women in their careers in science and technology. As a convinced pacifist, she has encouraged all women to become "citizen scientists," that is, to gain a general knowledge of scientific and technical information in order to understand issues which interest them both personally and politically.

WEdf Guest Editor Jan Clarke interviewed Ursula Franklin when Ursula visited Queen's University in Kingston as a Scholar-in-Residence with the Art Conservation department. The interview took place in the relaxed setting of the Scholar's apartment where a lively discussion between Ursula Franklin and a small group of interested students and faculty covered topics ranging from math and science education, to art conservation, archaeology, metallurgy, and scientific research. Heather Jamieson, an adjunct professor of geology at Queen's University, joined Ursula and Jan in the following discussion of math and science education for girls and young women.

Jan: What are your views on encouraging girls and young women in math and science? Are there any topics which you think particularly interest girls?

Ursula: If I were to teach science in school, I would not necessarily encourage the girls, but discourage the boys. So often math teachers mention that boys are so competitive and so on. I would just send those competitive boys to the library. I'd say, "If you want to be competitive, why don't you do it in the library?" If they want to organize everybody, like a sports team, they can do their problems in the library until they respect other people's contributions, and realize it's not all a question of who gets what fraction of the mark!

Notre rédactrice invitée, Jan Clarke, a fait passer une entrevue à l'Université Queen's de Kingston à Ursula Franklin, scientifique et éducatrice bien connue en raison de l'intérêt qu'elle porte aux répercussions sociales de la technologie. La géologue Heather Jamieson s'est jointe à elles pour discuter de l'enseignement des sciences et des maths aux filles.

Ursula pousse les enseignat(e)s à mettre l'accent sur "les joies des sciences" et "le plaisir ressenti de concert quand quelque choise marche". Mais elle nous met en garde : dans notre enthousiasme à vouloir compter plus de femmes dans les sciences, nous mettons peut-être trop l'accent sur l'enseignement des maths sous prétexte que c'est bon pour les filles. Nous risquons de fabriquer des "pousse-boutons" au lieu de former des femmes qui comprennent plus à fond les sciences et leurs répercussions sur nos vies.

Ursula fait aussi remarquer que le milieu scolaire n'est pas le seul endroit ou l'on peut acquérir des connaissances scientifiques et mathématiques. Elle cite entre autres un exemple tire de sa propore expérience: elle explique des points scientifiques très compliqués à des femmes qui désirent participer à des audiences publiques.

En pratique, Ursula recommande que les enseignant(e)s prennent conscience qu'il n'existe pas de différence entre les capacités des garçons et celles des filles, mais seulement des différences d'intérêt dans l'ensemble de la population étudiante. Les éducateurs et éducatrices devraient traiter les maths et les sciences comme une autre matière et mettre l'accent sur les joies de la découverte, plutôt que sur les notes et la concurrence. Elle fait remarquer, toutefois, qu'il ne faut pas sous-estimer la responsabilité sociale qui est liée à l'enquête scientifique.



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